24-06-2012 10:54

Müslümanın var olması: Namaz

Namaz gündelik meşgalelerden kendini bir an dahi olsa kenara çekip, Allah’ına yönelik ahreti hatırlamaktır. Namaz “iman ettik”le bırakılmayacağını bilmektir, sınavını diri tutmak. Namaz sıkıntılara katlanmaktır, öncekilerin katlandığı gibi... Ali Öner`in namazla ilgili güzel yazısı

Müslümanın var olması: Namaz

Müslümanın var olması: Namaz 

Ali Öner/Timeturk

Yaratanla yaratılmış arasındaki iletişimin (tüm yaratılanla ilişkilerin kesilerek) gerçekleştiği tek eylem alanı namazdır. 

Namaz kendi acziyetinin farkında olarak, yaratıcıya olan sevgi ve muhtaçlığın dil ve bedende ifade bulmasıdır. İmanın meydana çıkıp o kişide olduğunu haykırmasıdır. 

Namaz gündelik meşgalelerden kendini bir an dahi olsa kenara çekip, Allah’ına yönelik ahreti hatırlamaktır.

Namaz doğru konuşmaktır. Yalandan uzaklaşmak. Namaz ahde vefalıktır, sözünde durmak. Namaz ticaretinde doğru olmaktır.

Namaz yolda kalmışa yol olmaktır, Yetim kalmışa korunak. Namaz yakın akrabayı gözetmektir, ana-babaya öf dememek.

Namaz hayıra çağırmaktır, hayır içinde olmak. Aç kalmışa sofra olmaktır, evini, cüzdanını açan.

Namaz ihtiyacından fazlasını dağıtmaktır, ihtiyacın ne olduğunu bilerek israftan kaçmak. Namaz açlıktan anlamaktır, tok iken.

Namaz Müslüman kardeşini sevmektir, öncelemektir, boğulmadan nefsinin yüksek arzularına. Namaz inanmanın pratiğidir, yokluğu kendini kandırmaca.

Namaz kendini mü’min olarak mühürlemektir, kınayıcının kınamasından korkmadan. Ebu Zer Gıfari (r.a)’nin Kâbe’deki haykırışını seslendirmektir, yürekten inanılan.

Namaz O’nun huzurunda olduğunu bilmektir, huzurlanmak için boyun eğmek. Namaz O’nu tüm benliğinle içselleştirmektir, adaletli davranan.

Namaz mü’minin miracıdır, onunla yükseldiği. Namaz doğru yolu bulup koyulmaktır, şeytanın isteklerinden kaçınmak.

Namaz tüm nimetlere şükürdür, verileni paylaşmak. Namaz kuş tüyü yastığa başını koyup yatmamaktır, komşusu açken.

Namaz Rabb’inle uzun soluklu hasbıhaldir, kardeşine karşı yumuşak dilli olmak. Namaz kendini bulmaktır, Rabb’ine giderken.

Namaz imanı ayakta tutan direktir, örtünmek namazsız anlamsızdır. Namaz alçakgönüllülüktür, istemez tepeden konuşan ve buyurganı.

Namaz savaşta ve hastalıkta gönül kuşatandır, kabullenmez sonrasına sığınmayı. Namaz önce gelir, boğdurmaz kendini işlere. Boğulan şey ise namaz değildir.

Namaz kötülükten alı koyar, kötülük varsa namaz yok demektir. Hareketler sadece namazı taklitten öte bir şey değildir.

Namaz hayâ sahibi olmaktır, yüzünü tüm iğrençliklerden beri tutmak. Namaz isyana isyan etmektir, varlığını Allah’a adıyan.

Namaz gideceğin yeri belirlemektir, “Sizi sakar cehennemine sokan nedir?” “Biz namaz kılanlardan değildik” derler. 

Namaz rızkı için çalışmaktır, helalinden yemek. Namaz tebessüm etmektir, kardeşine bakarken.

Namaz Rabb’inden yardım dilemektir, zorlukların üstesinden gelmek. Namaz Rabb’inin dinine yardım etmektir, kendine yardım olunan.

Namaz Allah’ı şahit kılmaktır kendine, şahit olmak inandığına. Namazla istemektir düşleri, düşünceyi onunla kaim kılmak.

Namaz dost doğru O’na yönelmektir, doğru konuşmak. Namaz güvenmektir O’na, güvenilmek.

Namaz emin olmaktır O’ndan gelebileceklere, emin olunmaktır. Namaz O’na hicrettir, kirden, şirkten ve tüm habislikten. 

Namaz güzel ahlaktır, etrafını aydınlatan. Namaz fenalıktan kaçıştır, iyilikte kendini bulan ve iyilik anlatan.

Namaz “iman ettik”le bırakılmayacağını bilmektir, sınavını diri tutmak. Namaz sıkıntılara katlanmaktır, öncekilerin katlandığı gibi.

Namaz okumaktır, kendini, tabiatı, tüm insanlığı. Namaz anlamak ve anlatmaktır, kendinden başlayarak, bir suya düşmüş gibi yayılmak.

Namaz bilgiyi kolaylaştırmaktır, doğru ve bilinçli durmak. Namaz insan olmaktır, kitap taşıyıcı merkepten uzak.

Namaz Rabb’i birlemektir, ortak davada birleşmek. Namaz yüz çevirenlere “Bizim Müslüman olduğumuza şahit olun” demektir, yüzünü aydınlatan.

Namaz hayatı bütünlemektir, “bazısına inanır, bazısını tanımayız” anlayışını yıkan. Namaz yapmadığınız şeyi söylememektir, içi dışı bir olmak.

Namaz ilk adımını önce kendi atmaktır, “kitabı okuyup durduğunuz halde kendinizi unutur da, başkalarına iyilikle emretmek” değil. 

Namaz arınmaya niyeti ortaya koymaktır, yalanlayıp, başkaldırmak değil. Namaz “malı toplayıp sayanın vay haline”nin bilincinde olmaktır, maldan yapılmış ateşten gömlekten uzak.

Namaz yoksulun yiyeceğiyle ilgilenmektir, verileni dağıtmak. Namaz aşırıya kaçınmamaktır, her şeyi yerli yerinde kullanmak.

Namaz mal karşısında eğilip bükülmemektir, “mallar, sizden zengin olanlar arasında dönüp-dolaşan bir güç olmasın”.

Namaz infaktır, paylaşmayı öğütleyen. Namaz berekettir, dağıttıkça çoğalan. Namaz hak ve hukuku gözetmektir, adil olmak.

Namaz başkasının malını yemekten kaçınmaktır, “karınlarına ateş tıkınmak”tan kaçınan. Namaz borcunu zamanında ödemektir, eksiltmeyen. 

Namaz O’nun “uğruna canla başla çaba gösterme”ktir, yoluna erişmek için. Namaz hayatı bir mücadele olarak görmektir.

Namaz özünde olanı değiştirmektir, değişime talepli olmak. Namaz sebat etmektir, sonuç alınan.

Namaz “bilmeyerek fenalık yapanın” tövbe mekanizmasına girmektir, sırat-ı müstakimle bütünleşmek.

Namaz İslam olmaktan, iman etmeye yolculuktur, Rabb’ine yakınlaşmak. Namaz “hayırda yarışmaktır”, öncü olmak.

Namaz islamı temsil etmektir, dik duruşu sağlayan. Namaz emin olmaktır, emin olunan.

Namaz hayırda yardımlaşmak ve dayanışmaktır, bir elin verdiğini öbürünün görmediği.

Namaz sorumluluğun bilincinde olmaktır, tüm hayatı orta yolda sürdürmek. Namaz erdemli bir Müslümanın topluma yansıyan yüzünün aynadaki yansıması demektir. 

“Ey iman edenler! Saadete ermeniz için hepiniz tövbe ederek Allah’ın hükmüne dönün.”

YORUMLAR
Henüz Yorum Yok !