08-05-2013 07:48

Üç yuva yıkıcı: İçki, kumar ve iç mimar!

Batının “Hedonizm, Egoizm ve Komfortizm” hastalıkları çöküşün işaretleri olarak düşünülmelidir. Bu sosyal hastalık belirtileri bizde de çokça rastlanır oldu.

Üç yuva yıkıcı: İçki, kumar ve iç mimar!

Üç yuva yıkıcı: İçki, kumar ve iç mimar!

Prof. Dr. Nevzat Tarhan / Haber 7
 
Mobilya mağazasında kocası ile kavga eden çarşaflı kadını düşündükten sonra bu yazıyı yazma ihtiyacını hissettim. Sade yaşamanın güzelliğini kaybeden bir kültür bizim kültürümüz olmazdı.
 
İç mimari mesleği ile uğraşanlar yanlış anlamasınlar ancak mesleklerinin bazı risklerini onlara anlatmak istiyorum.
 
Özellikle iç mimari ve tasarım üretiminde önde olan İtalya, İspanya’nın süratle krize yönelmesi bazı sosyal hastalıkları bize hatırlattı.
 
Bu üç sosyal hastalık aile de ve ülke de ekonominin çöküşünün görünmeyen psikososyal nedenidir.
 
Batının  “Hedonizm, Egoizm ve Komfortizm” hastalıkları çöküşün işaretleri olarak düşünülmelidir. Bu sosyal hastalık belirtileri bizde de çokça rastlanır oldu.
 
Zevkçiliği, bencilliği ve kişisel rahatını yücelten bireylerin çoğunlukta olduğu hiçbir aile mutlu olamaz, hiçbir kurum devam edemez ve hiçbir toplum ayakta kalamaz.
 
Bu üç hastalığın sonucu…
 
İnsanların tembelleşmesi, lüks ve eğlencenin yüceltilmesi, görev ve sorumluluk duygusunda azalma olması, israfın, aç gözlülük ve doyumsuzluğun yaygınlaşması, sosyal ilişkilerde saygının ve empatinin değerini yitirmesi, bencilliğin teşvik edilmesi sonucu toplum da bazı değerler geriler.
 
Sevgi, saygı, güven, merhamet ve sorumluluk değerleri zarar görür.
 
Halkın düzene sevgi ve güveninin zayıflaması ile birlikte toplumda adalet ve dürüstlük duygusunun gerilemesi sonucu gelir dağılımının bozulması ortaya çıkar.
 
Ahlaksız ticaret,
 
İlkesiz politika,
 
Faydasız ilim,
 
Emeksiz zenginlik,
 
Vicdansız haz ve
 
Çilesiz dindarlık varsa  “hedonizm, egoizm ve komfortizm” sosyal hastalıkları bu değerleri bozmuş demektir.
 
Kredi kartı tuzağı
 
Kredi kartını hazır nakit gibi algılaması ve kredi kartına taksit adı altında tuzak uygulamalar alışveriş çılgınlığını teşvik ediyor. Karşılıksız sermaye olan kredi kartlarının bankaların gelirlerinin dörtte birini karşılaması tesadüf değildir.
 
Tüketici davranışını etkileyen sosyal hastalıklar insanda temel özdenetim mekanizması olan “İstek ve ihtiyaç” dengesini bozulmasına sebep oluyor. Hoşuna giden bir kıyafet, ev eşyası, kişiye özel tuzakları ihtiyacı olmayan şeyi almamız sonucunu doğuruyor.
 
Yetinme duygusu yani kanaat hissini zedeleyen modern yaşam tasarruflu yaşamayı eski kafalı olmak olarak sundu.
 
“X” kuşağı gençlik
 
Yemeyeceksen, harcamayacaksan, neden kazanıyorsun? diyen eşler şirketleri batırmaya devam edecekler.
 
Hatta bir genç çalışanımız iyi maaş aldığı halde işten ayrılmıştı. Kalite standartları gereği neden ayrıldığını öğrenmek istedik ve sorduk aldığımız cevap ağzımızı açık bıraktı. 25 yaşındaki genç “Burda iyi kazanıyorum ama harcamaya zamanım olmuyor neden çalışayım ki?” demişti.
 
Amacı yemek içmek ve eğlenmek olan “X” kuşağı gençlere insani değerleri öğretmek ve yüksek idealler vermekten başka çözüm gözükmüyor.
YORUMLAR
  • fatma ceren   08-05-2013 09:13

    Mimaride ileri seviyeye ulaşan kavimlerin haberleri bize Kur'an'da verilir. Kendilerini ve ölümsüz varsaydıkları eserlerini aşırı yüceltmeleri, kavimlerini helake götürmüştür. Mimari, bu konudaki en tehlikeli sahalardandır. Bugün mimarlık eğitimlerini incelediğimizde; beşeri irade ve kabiliyetin, Allah'ın irade ve ölçülerine karşı açtığı bir savaş anlayışı üzerine inşa edildiğini görürüz. Sn.Tarhan'ın da vurguladığı, özellikle konforizm ekseninde planlanan dizaynlar, bireysel hazlar ve paylaşımı engelleyen nitelikte.İnsan hayatını kolaylaştırma adına yapılan tasarımların faydalarını, elbette ki yadsıyamayız. Ancak bu anlayış, kolaylaştırmadan konforizme kayınca; modernizmin pençesinden yara almış kontrolsüz mekanlar ve bu mekanları kullanan kontrolsüz bir kuşak gündemimizde. Bundan önce düşünülmesi gereken konu ise, çoğunlukla yanlış bir deyişle "dış mimar" denilen aslında "mimar"lar tarafından tasarlanan dış mekan ve bu mekanları yönlendiren etkenlerdir.