Nida'nın bu ayki konusu "Eleştiri"
Nida Dergisi 149. sayısında “Mümeyyiz Aklın İbadeti” olarak 'eleştiri'yi inceliyor...
05-09-2011
Müslümanların zinde oldukları, karanlıkları hakikat ışığıyla aydınlattıkları dönemlere bakıldığında, bu dönemlerin, Müslümanların ‘eleştiriyi’ en iyi işlettikleri dönemler olduğu kolaylıkla görülecektir. Uzun yıllar Müslümanlar eleştirel damarı korumuş ve eleştiriyi, hakikate ulaşmanın bir yolu ve aracı bellemişlerdir. Eleştirdikçe, bilgi ve kültürün üretildiğini, matlaşmış akılların ışıldamaya başladığını görmüşlerdir. Bu gelişim ve üretimi, gâh bir fikri ekol eleştirilerek gâh gayri-müslimlerin ürettiği düşünceler eleştirilerek gâh yine bir dönem akide gibi korunan dogmalar eleştirilerek sağlanmıştır.
Dikkat buyurunuz, Müslüman yoğunluklu coğrafyalarda içtihada, düşünceye, üretkenliğe açık alanların bile ‘inanç’ kılığına sokularak dokunulmaz kılındığına… Felsefe’den tefsire, hadisten fıkha kadar birçok alan, tümden değilse de bu kategoride değerlendirilebilir. Bu alanlardaki ‘eleştirileri’ çıkarınız, geriye ne kalacaktır ciltli birkaç eserden başka?Eleştiri, bazen ‘doğru ve yanlışın tahlili’, bazense yanlışın gösterilmesi ve kınanmasının adı olmuştur. Tüm bunlara rağmen Müslüman algısında ‘eleştiri’, doğruya ulaşma ve fikri sıçramanın aracı olmuştur. Çünkü ‘eleştirel bakış’ bilgiyi üretmiş, bilgi düzeyiyle paralel olarak ya gelişmiş veya yerinde saymıştır.
Taklit ise, eleştirelliğin durdurulması ve bilginin kaybolması; aklın, ışıltısını yitirmesidir.
Bu sebeple, bilgi esasıyla yapılan eleştirelliğin, Müslüman bilinç ve ufkunu geliştireceğini, İslâmi kaideleri her daim ayakta tutacağını; ‘uyum’un ise bilinci köreltip akılların ışıltısını alacağını ve İslami bir takım nosyonlarla kurgulanmış olsa bile Müslüman akıl ve idrakini donduracağına inanırız.
‘Muhalif’ olmayı hele de muhalif kalmayı sevmez; İslâmi kaidelere muvafık olmayı ve mü’minler topluluğuyla müttefik olmayı ibadet biliriz. İslami ilke ve prensiplerin, ancak bu damarın sıcak tutulması sayesinde korunacağını ve ‘ittifak noktamız olarak belireceğini’ düşünürüz. ‘Eleştirel perspektif’ dominant bir bakışı ifade eder.Bu konuda gerek teorik gerekse bizzat eleştirinin ‘pratiği mahiyetinde’ yazılar yer aldı dergi sayfalarımızda.
İslami bilincin; bilgi, birikim ve eleştirel duruşla geliştirilebilir ve korunabilir olduğu kanısındayız. Olaya İslami bilinçlenme noktasından bakıyor ve İslami bilincin ve aklın gelişim hanesine yazılması söz konusu olmayan süreçle zihnen ‘uyum’ ve ‘uzlaşı’ sağlanmadan, diri bir perspektifle yol alınması gerektiğini vurguluyoruz.
Nida'da okuyucuyu bekleyen yazarlar ve yazılardan bazılarını şöyle:
Dünümüz, Bugünümüz ve Müslümanlığımız Hakkında
Birkaç Öz-eleştirel Not
MUSTAFA ÖZTÜRKSiyasetsizliğimizin Alternatifsizliği
ARİF ARCANEleştirel Bakış ve Müslümanlar
M. KÜRŞAD ATALARGelenekçilik, Eleştiri ve Uzlaşmacılık Üzerine
Prof. Dr. İBRAHİM SARMIŞÖMER MAHİR ALPER ile Eleştiri ve Uyum Üzerine
Röportaj: Mücahid Sağman – M. Turan ÇalışkanKısa Bir Demokrasi Kritiği
NUSRET ALTUNDAĞTasavvufun Ahlakiliği ve Yeni Bir Eleştirinin Gerekliliği
M. TURAN ÇALIŞKANBen Ne Zaman Müslüman Olacağım
ADİL AKKOYUNLUEleştirel Tutum Hiç Olmadı, Yeni Başlayacak
ZÜBEYİR YETİKMüslüman Edilgen Değil Eleştireldir
ALTAN MURAT ÜNALİstibdâd ve Ondan Kurtuluş
Abdurrahmân Kevâkibî -Tercüme: Selahattin YıldırımHamîduddîn El-Ferâhî ve Müfredât-ul Kur’an İsimli Eseri
ORHAN GÜVELFurkan Suresi 30. Ayet Tefsiri
Abdulhamid Bin Bâdis - Tercüme: Orhan GüvelGeronimo Ölürken
CUMALİ Ü. HASANNEBİOĞLUSahife-i Surur-ul Cedid 2. Bab
MUKIZOĞLU CEMAL HAKTANIRİrtibat İçin:
Tel. : 0422 321 21 87
Web: nidadergisi.com
-
ersin ertugrul 09-09-2011 12:26
Hissi ve/veya kültürel dindarlık olgusu son günlerde muhafazakarlık baslıgıyla "akide ve ahlaktan" bağımsız bir halde toplumda mâkes bulmakta. Bu faciayı terk ve asla ulasabilmek için "eleştirinin" gerekliliği tartışılmazdır. Bu manada mutlaklastırılmaya değer ne eskilerin fikirleri ne de yenilerinkidir.Mutlaklığı hakkeden vahiy dahi kendisini bir basiret üzere istene-bilinerek kabulunu istemekte,bu dikkat çekicidir. Bu itibarla hissi/kültürel dindarlıktan ilmi/kitabi dindarlığa terfi şarttır...Nida'ya dikkat çektiği konu sebebiyle teşekkürler
- İktibas’ın Eylül sayısı çıktı
- İktibas’ın yeni sayısı, “Küreselleşmenin Sonu mu?” manşeti ile çıktı
- İktibas Dergisi Haziran sayısı çıktı
- İktibas Dergisi Mayıs sayısı çıktı
- İktibas Dergisi'nin 472. sayısı çıktı
- Genç Birikim Dergisinin Kasım sayısı çıktı
- İktibas Dergisi Ekim sayısı çıktı
- İktibas'ın Eylül sayısı çıktı
Makaleler
Hava Durumu